tirsdag den 10. maj 2011

Chihuahua - En hund med stil

En chihuahua er i følge Wikipedia verdens mindste hunderace. Ejere af chihuahua hunde må da sikkert også lægge øre til mange vittige kommentarer fra forbipasserende som ikke kan lade være med at bemærke de små hunde. Det var i hvert fald tilfældet i dag, hvor jeg så en elegant ung dame komme gående ved Amaliehaven i København med en chihuahua i snor. Hun gik lige foran mig, og jeg bemærkede hendes elegante gang, mens hendes lille hund løb ved siden af hende. Hun stoppede op for at se på springvandet i Amaliehaven, og netop som hun stod der og kiggede, udbrød en knægt: "Rotterne er store i år", mens han kiggede på den lille chihuahua. Hans kammerater brast i latter, og de syntes tydeligvis, det var en sjov bemærkning, som knægten var kommet med. Nu skal det lige bemærkes, at drengen som kom med bemærkningen faktisk havde ret udstående tænder, og onde tunger ville måske sige, at hans ansigt havde visse ligheder med en rotte.

Det skulle dog vise sig, at den unge dame ikke var sådan at bringe ud af fatning. Hun drejede roligt hovedet og så på kammeraterne til knægten med de udstående tænder som var kommet med bemærkningen, hvorefter hun sagde. "Ja, I har ret - kan I ikke holde jeres store rotte i snor, så den ikke bider min hund med sine store tænder?".

Hvis de to kammerater havde grinet over deres vens bemærkning, var det ingenting i forhold til det grineflip de nu fik. Den rapkæftede knægt med de udstående tænder blev helt rød i hovedet, mens hans kammerater hulkede af grin. Damen med chihuahua hunden sagde ikke mere men vendte sig blot om og begyndte at gå - med den samme stilfulde gangart som da hun var kommet. Og hvad kan man så lære af det? Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus. Eller alternativt: Man bør ikke katapulisere geologiske objekter såfremt man selv residerer i en transparent residens. Hvorom alting er, så synes jeg, der er stil over chihuahua hunde - og ikke mindst deres ejere! Så hvis jeg en dag beslutter mig for at anskaffe mig en hund, så er det ikke usandsynligt, at jeg vil kigge efter en chihiahua til salg, for tænk hvis man kunne udvise lige så meget stil som den unge dame ved Amaliehaven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar