lørdag den 6. november 2010

Lykkens pamfilius

I går aftes sad jeg i venners lag og nød en dejlig middag og fik også lidt vin til. En af de tilstedeværende havde netop været så heldig at vinde i Lotto, og det fik en anden ved bordet til at udråbe ham til at være en lykkens pamfilius. Til dem der ikke skulle vide det, beskriver udtrykket lykkens pamfilius en person som har været heldig. Hvad historien bag udtrykket er, må indtil videre stå hen i det uvisse.

Der blev straks bidt mærke i dette lidt halvgamle udtryk, og det heldige asen som netop havde vundet i Lotto, virkede yderst tilfreds med at blive kaldt en lykkens pamfilius, ihvertfald gentog han udtrykket adskillige gange. Det blev startskuddet til en sjov lille konkurrence om, hvem der kunne bruge flest gamle udtryk og talemåder, og lykkens pamfilius blev således suppleret med en lang række andre gamle talemåder. Personligt hører jeg til dem der synes, at sproget bliver mere spændende af at blive krydret med nogle udtryk af lidt ældre dato, og aftenen endte med at blive en fin inspirationskilde til det formål. Jeg var derfor i godt humør da jeg tog hjem, og selv om jeg ikke havde vundet i Lotto, følte jeg mig alligevel rigtig heldig, idet jeg havde tilbragt aftenen på en så sjov og inspirerende måde, ja faktisk følte jeg mig lidt som en lykkens pamfilius. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar