mandag den 28. februar 2011

Palmer er smukke, men hvad koster en palme?

Her i Miami hvor jeg for tiden befinder mig, er der palmer allevegne. De er smukke og eksotiske - specielt for sådan en som mig der ikke ser dem til daglig, men kun når jeg er udenlands, og som nu opholder mig under varmere himmelstrøg. Palmer koster selvfølgelig penge, men hvad koster en palme - eller rettere, hvordan beregner man prisen på en palme?

Det kan måske lyde lidt underligt at bringe et emne som prisen på en palme på bane, men baggrundshistorien kommer her. I går kørte jeg sammen med en af mine amerikanske værter gennem et nybygget boligområde. Her i USA er de vældig gode til at få nybyggede boligområder til at se knap så nye ud - altså ikke ved at ødelægge husene eller lignende, men ved at udplante nogle velvoksne træer og buske - og smukke palmer. Det var også tilfældet for det boligområde vi kørte igennem, men der var én ting der slog mig. Selv om palmerne stadig var smukke, så de alligevel lidt afpillede ud - faktisk havde de kun de øverste blade.

Jeg bemærkede de afpillede blade for min amerikanske vært, og han kunne nu opklare mysteriet for mig. Når man skal beregne prisen på en palme, foregår det lidt anderledes end når man f.eks. skal beregne prisen på et juletræ hjemme i Danmark. Man skal stadigvæk have fat i målebåndet, men her hører ligheden også op. Prisen beregnes nemlig ved at måle fra jorden og op til det første blad. Palmens højde betragtes simpelthen som længden mellem jorden og det første blad. Så hvad gør snedige palmehandlere, palmegrossister, eller hvad den slags nu hedder? De fjerner simpelthen nogle blade, så den kommer til at koste flere penge. Ikke alene fjernes de nederste blade, men simpelthen alle bladene på nær de øverste. Bladene vokser hurtigt ud igen, når palmen får lidt vand og lidt gødning, så skaden er ikke så stor - altså for palmen. Den der skal op med pengene for at betale for den skal hive lidt ekstra op af lommen, og den der sælger den kan lægge lidt ekstra i lommen.

Så skulle man jo tro, at det er en indbringende forretning at sælge palmer, men der må man tro om igen. Det er nemlig standard, at når man køber en palme, så har den kun de øverste blade. Alle som sælger palmer fjerner de nederste blade, og da man som alle andre steder i verden konkurrerer på prisen, så er prisniveauet baseret på, at man naturligvis fjerner de fleste af bladene, så palmen kan indbringe lige så meget som hos konkurrenten. Så summa summarum er, at alle de afpillede palmer faktisk sælges til de samme priser, som de ville have været solgt til, hvis man havde haft en anden måde at måle på, og der dermed ikke var nogen der afpillede bladene.

Intet er dog så skidt, at det ikke er godt for noget, og det gælder naturligvis også her. Det gode er, at når man kører gennem et beboelseskvarter her i det sydlige USA, hvor palmerne gror lystigt, så ved man altid om det er nyopførte huse eller ej. Man skal bare kigge på palmerne som i kraft af deres bladpragt, eller mangel på samme, sladrer om, hvor lang tid de har stået det pågældende sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar