onsdag den 23. februar 2011

Skal de kendte ned med nakken?

I dag sad jeg og læste en artikel på en dansk nyhedsside. Den handlede om en kendt person som der har været skrevet meget om på det seneste, og denne artikel leverede endnu en slibrig oplysning om, hvor meget der var at være forarget over i forbindelse med vedkommende. Min første tanke var, at nu måtte de dog give staklen lidt fred - det må jo være et rent helvede at blive jagtet af journalister hver dag. Jeg tænkte på de onde journalister der nådesløst beskriver hver eneste detalje af folks privatliv, og ofte gør sig umage for, at det skal lyde ekstra slemt.

Pludselig slog det mig, at hvis nu jeg og alle andre ikke læste den slags artikler, så ville de jo ikke blive skrevet. Journalisterne er nødt til at skrive det som folk vil læse, og antallet af læsere der klikker på den slags artikler afslører med al tydelighed, at jo mere skidt man kan grave frem om kendte mennesker, jo flere læsere har man. Det er altså mig - og alle de andre som læser den slags artikler - som er de egentlige skurke. Men hvorfor vil vi gerne læse den slags artikler om kendte mennesker. Er det fordi vi har et ubevidst ønske om at de kendte skal ned med nakken (kunne være interessant at høre en psykologs bud på det), eller er det simpelthen bare fordi vi keder os, og så lader os underholde med den slags historier? Jeg vil meget gerne høre din mening!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar