fredag den 4. februar 2011

Miami - godt vejr og store biler

Efter en travl periode med masser af arbejde er jeg nu landet i Miami, hvor jeg har planlagt at holde lidt velfortjent ferie. Miami ligger i solskinsstaten Florida, og det er et skønt sted at opholde sig stort set hele året. Jeg er her blandt andet fordi jeg har familie herovre, og derudover er Miami et godt udgangspunkt for rejser rundt i Caribien. For enkelte destinationer i Caribien kan det dog godt betale sig at flyve fra Fort Lauderdale, da man derved kan få flybilletten langt billigere, men det er en køretur som er overkommelig.

Herovre kører alle i bil, og ikke de små benzinøkonomiske af slagsen som kører rundt hjemme i Danmark, men derimod store benzinslugende bæster. Omkring hver anden bil er en firehjulstrækker, og amerikanerne opholder sig ret meget tid i deres biler, da der ofte er trafikpropper som får trafikken til at snegle sig afsted. En tur som i aftentimerne ville kunne klares på 20 minutter kan nemt tage halvanden eller to timer, hvis den tilbagelægges om eftermiddagen.

Når man tænker på, hvor meget de europæiske lande gør for at forurene mindre, kan det måske godt virke lidt mærkeligt, at amerikanerne ikke bekymrer sig synderligt for hvor meget benzin deres biler sluger. Den tanke har i hvert fald slået mig. Men så kom jeg i det samme til at tænke på, hvor meget jeg selv har bidraget til forureningen ved at lade mig transportere tværs over Atlanterhavet i et jetfly. Mange af de mennesker der bor her i Miami flyver ikke verden tynd i jetfly, for de er godt tilfredse med deres lækre stat der ligger mere mod syd end De Canariske Øer, og hvor solen næsten altid skinner. Her er store palmer overalt, og der er hav på begge sider af Florida, så der er aldrig langt til stranden, og mulighederne for at fiske er fantastiske. Jeg kan faktisk godt forstå, at folk her i Miami og resten af Florida er så tilfredse med deres stat. Om deres tilbageholdenhed med hensyn til at rejse til Europa og andre fjerne destinationer kan opveje de store mængder benzin der bruges til deres biler, vil jeg ikke forsøge at gøre mig klog på, men så længe jeg selv har for vane at flyve til steder med godt vejr om vinteren, vil jeg ikke udråbe andre til at være miljøsyndere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar