søndag den 9. januar 2011

Snydeterninger

Jeg ved ikke om du er klar over, hvad snydeterninger er. Hvis ikke du ved det, så kan jeg kort fortælle, at snydeterninger er terninger som umiddelbart ligner helt almindelige terninger, men som har den særlige egenskab at de næsten hver eneste gang man kaster med dem, vil lande på en sekser. Man kan givetvis også få snydeterninger som er konstrueret til at lande på andre tal, men dem jeg har set er lavet sådan, at de i langt de fleste tilfælde lander på seks.

En snydeterning er lavet på den måde, at den er en lille smule tungere i den side som den skal lande på. Når så terningen kastes, vil terningen rulle, men fordi terningen er tungere i den ene side, så vil den næsten altid lande på netop den side.

Første gang jeg stiftede bekendtskab men snydeterninger var, da jeg sad hos en kammerat og fik et glas vin, inden vi skulle ud at spise. Han foreslog da, at vi slog med terninger om, hvem der skulle betale middagen. Han gav mig en terning - som ikke var en snydeterning, men blot en helt almindelig en af slagsen - og selv havde han en snydeterning i hånden. Vi slog så med hver vores terning, og sjovt nok slog han en sekser, mens jeg slog en treer. Resultatet var derfor, at jeg skulle betale middagen. Heldigvis hører han til den ærlige type, så han fortalte mig, hvordan det hele var gået til, og vi grinte af det, og endte i øvrigt med at dele regningen for middagen.

Siden har jeg undret mig over, hvorfor man ikke laver sådan nogle snydeterninger, så de kun er minimalt tungere i den side, hvor sekseren er. På den måde vil den ikke slå en sekser i ni ud af ti tilfælde men måske kun i 4 ud af ti tilfælde, hvilket jo også er godt - og i øvrigt rigeligt til at vinde de fleste terningespil. Uden at have nogen dybere indsigt i problematikkerne omkring det at konstruere en snydeterning, så vil jeg umiddelbart tro, at det ikke kan være så svært at lave den, så den kun slår seksere lidt oftere end den ellers ville gøre i stedet for at gøre det næsten hver gang. På den måde ville det være muligt at slå mange slag med sådan en terning, uden at nogen fattede mistanke til, at der rent faktisk var tale om en snydeterning. Men måske skal svaret findes i den menneskelige natur - nemlig i form af grådighed som oftest kan betegnes med udtrykket "mer vil ha' mer", og hvorfor så nøjes med at slå en sekser i fire ud af ti tilfælde, hvis man kan gøre det i ni ud af ti tilfæde.

1 kommentar:

  1. Jeg lavede selv en snydeterning en gang ved at bore 1'eren lidt ud, hælde bly i huldet og lukke det pænt bagefter med lidt sort maling. Det gjorde 1'eren lidt tungere end de andre sider, hvilket resulterede i markant flere 6'ere. Jeg lavede ikke statistik på det, men den lavede mindst dobbelt så mange 6'ere, som normalt.

    SvarSlet