tirsdag den 25. januar 2011

Bliv rig hurtigt!

Bliv rig hurtigt! sådan stod der i en annonce jeg så for noget tid siden. Jeg kunne naturligvis ikke lade være med at kaste et blik på den tilhørende tekst, men den uddybede ikke hvordan denne rigdom pludselig skulle komme - kun at det ville være rart med en masse penge, hvilket jeg sådan set godt vidste i forevejen. Jeg svarede ikke på annoncen, men tænkte en del over den siden. Kan det overhovedet lade sig gøre at blive rig hurtigt? Hvis det virkelig er muligt at tjene en masse penge i en fart, hvorfor så annoncere med det? Hvis jeg kendte en måde hvorpå man kunne score kassen i et snuptag, så ville jeg da ikke ulejlige med med at forsøge at overtale andre til at gøre det - i stedet ville jeg gøre det selv.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at de mennesker der lægger stor energi i at fortælle om at de har fundet en måde at blive hurtigt rig på, virkelig har fundet en sådan måde, og at de bare er nogle utroligt gode og selvopofrende mennesker der vil hjælpe så mange af deres medmennesker som muligt, så de også kan blive rige, og at det er derfor de lægger så stort arbejde i at reklamere for, at man kan blive hurtigt rig. Men selvom jeg normalt tror det bedste om mine medmennesker, så har jeg svært ved at tro, at det virkelig forholder sig sådan. Bliv hurtigt rig! Ja tak, men hvem er det der bliver rig? Den der har indrykket annoncen, eller de stakler der hopper på limpinden.

Jeg tænker, at der jo må være nogen der bider på, siden den slags annoncer med jævne mellemrum dukker op i forskellige udformninger. Nå, det kan selvfølgelig også være, at jeg er gået glip af en frygtelig masse penge i tidens løb, fordi jeg ikke har reflekteret på den slags annoncer, som lover at jeg kan blive hurtigt rig, men jeg må indrømme at jeg hører til den gammeldags type der tænker, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar