torsdag den 20. januar 2011

Hvordan fjerner man dårlig lugt fra tøj?

Det er nu endelig lykkedes mig at fjerne den dårlige lugt som der efterhånden var kommet i mit løbetøj, og det var faktisk meget nemmere end jeg troede. Fra tid til anden løber jeg en tur, og når man tilpas mange gange har svedt godt og grundigt i en t-shirt, så begynder den at lugte ret grimt af sved. Faktisk er det så slemt, at lugten ikke går væk ved almindelig vask. Efter at have prøvet forskellige vaskemidler som ikke fjernede lugten, spurgte jeg derfor min gamle mor til råds om hvordan man fjerner dårlig lugt fra tøj.

Opskriften er enkel, faktisk så enkel at det er til at grine over. I stedet for at vaske mine t-shirts ved 40 grader som jeg plejer, så rådede min mor mig til at vaske dem en eller to gange ved 50 - 60 grader. Jeg fulgte min mors råd og smed mine løbe t-shirts i vaskemaskinen ved 60 grader, og vupti! Allerede efter én vask var den dårlige lugt væk.

Jeg har nu ikke tænkt mig at vaske dem ved 60 grader hver gang de skal vaskes, men næste gang de begynder at lugte grimt af sved, så får de lige en tur igen ved 60 grader, ellers må de i det daglige nøjes med 40 grader. Tænk at det var så nemt at fjerne svedlugten fra tøjet, og her har jeg gået og brugt tid og penge på at prøve mig frem med forskellige vidundermidler, så dog ikke var vidunderlige nok til at fjerne den dårlige lugt.

Så nu er rådet hermed givet videre. Dog skal du lige være opmærksom på, at det ikke er alt tøj der kan tåle at blive vasket ved høj temperatur, så tjek lige vaskemærket inden du smider dit ildelugtende tøj i vaskemaskinen ved 50 eller 60 grader. Nogle gange er det nemmeste råd det mest effektive, og set i bagspejlet kan jeg godt ærgre mig over at jeg ikke startede med at spørge min gamle mor til råds. Men pyt med det, nu ved jeg, hvordan jeg fremover skal gøre, når jeg skal fjerne dårlig lugt fra mit tøj, og det er jo herligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar