tirsdag den 27. december 2011

Den perfekte værtindegave

Her i julen har jeg deltaget i flere arrangementer, hvor jeg har medbragt en værtindegave, og jeg har prøvet at finde frem til, hvad den perfekte værtindegave er. I de minutter hvor gæsterne ankommer, så har værtinden travlt med både at passe maden i køkkenet og samtidig tage imod gæsterne i takt med at de ankommer. En god værtindegave skal derfor være en gave som ikke giver noget besvær for værtinden.

En buket blomster som er indpakket i papir kan nemt give besvær for værtinden. Først skal buketten pakkes ud, og derefter skal den stakkels værtinde finde en vase frem, fylde vand i den, placere buketten i vasen og smide papiret ud. Hvis man absolut vil give en buket blomster, så mener jeg, at man enten bør medbringe en vase med vand som den står i, når man giver den til værtinden, eller at man får blomsterne bragt ud til værtinden i god tid, inden man ankommer. Man kan også vælge at give en sammenplantning som værtindegave. Sammenplantningen har den fordel, at værtinden kan sætte den fra sig med det samme uden at skulle have noget besvær.

Man kan også sagtens give en flaske vin eller en æske chokolade, men man skal altid sørge for at undgå, at værtinden skal have besvær med at pakke gaven ud, for som sagt har værtinden allerede rigeligt at se til, i de minutter hvor gæsterne ankommer. Hvis man gerne vil give en værtindegave som er pakket ind, så pak den ind i gennemsigtig cellofan som ikke kræver øjeblikkelig udpakning.

Og hvorfor har jeg så gjort mig så mange tanker om, hvordan den perfekte værtindegave er? Jo, forleden dag kom jeg til at aflevere en buket indpakkede blomster til værtinden, hvilket betød, at hun pludselig skulle bruge tid på at pakke buketten ud og finde en vase frem og fylde vand i den. Det var tydeligt at se, at jeg var kommet til at give den stakkels værtinde en masse besvær lige præcis på det tidspunkt, hvor hun havde allermest travlt. Man lærer af sine fejl, og derfor vil jeg fremover være opmærksom på, at en god værtindegave er en gave som ikke tager noget af værtindens dyrebare tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar