onsdag den 23. november 2011

Hvor der er en vilje er der en vej

Et gammelt ordsprog siger, at hvor der er en vilje er der en vej. Ordsproget har den betydning, at hvis bare man er opsat på at nå sit mål, så skal man også nok finde en måde at nå det på. Efter sigende skulle en kendt dansk flugtkonge have efterladt en seddel i fængslet, hvorpå der stod: "Hvor der er en vilje er der en vej", da det for Gud ved hvilken gang lykkedes ham at flygte fra et ellers "flugtsikkert" fængsel. Han havde viljen, og derfor fandt han en vej.

Jeg blev mindet om ordsproget, da jeg for nogle dage siden trådte ind i en butik. Der stod en gammel fjern bekendt bag disken, og vi fik en hyggelig sludder. Han havde netop åbnet butikken, og det hele så fint og flot ud. Jeg kunne ikke lade være med at tænke fem år tilbage i tiden, hvor det sidste jeg hørte om ham var, at han var blevet ramt af stort set alle de ulykker et menneske kan komme ud for og derfor stod uden noget sted at bo og samtidig var helt blanket af - faktisk stod han med en kæmpe gæld. Dengang havde han overnattet på en sofa hos nogle venner og brugt dagtimerne til at lede efter et arbejde. Det hele så faktisk lidt håbløst ud, men som bekendt er der jo altid en vej, hvis blot der er en vilje.

Jeg spurgte ham, hvad der var sket, og han fortalt mig sin historie. Hvordan han havde fået et rengøringsjob, og kort efter havde fået endnu et job som han passede sideløbende. Han havde slidt og slæbt, og sparet på de penge han havde tjent. Det havde betydet, at han på den måde havde bevæget sig langsomt men sikkert frem mod sit mål. Nu stod han så her i sin egen butik - fuldstændig gældfri og ovenikøbet med penge på lommen. Han var tydeligt stolt, og da jeg nikkede anerkendende, var det han sagde de vise ord: Hvor der er en vilje er der en vej!

Jeg elsker at møde den slags mennesker, for det er sådan nogle typer der hjælper os andre til ikke at give op, når vi møder modgang, men i stedet blot kæmpe videre. Aldrig slippe målet af syne, og aldrig miste viljen. For som ordsproget siger, hvor der er en vilje er der en vej - og det er faktisk ikke helt forkert.

1 kommentar: